Робота з художнім склом. Скляні струни

1

Йдеться про витягування скляних ниток – струн різної товщини з розм’якшеного в полум’ї газового пальника скла. Навик більш ніж корисний при роботі у вітражній техніці фьюзинг (сплавлення скла в спеціальній печі) і є вагомою додатковою «ступенем свободи». Деталі зі шматочків скляних струн вплавлені в роботу, в порівнянні зі спеціальною запікається фарбою дають чистий насичений колір, блиск і рельєф, можуть бути прозорі або напівпрозорі.

Витягування струн умовно може бути віднесено до склодувного справі, по крайней мере, заняття розвиває навички роботи на пальнику і деякі корисні прийоми роботи – використання гарячого і холодного інструменту з нержавіючої (не залишає вплавлених жовтих плям оксидів в склі) сталі, безперервне обертання заготовки в полум’ї, запобігання термоудару при розігріві заготовки.дві сплавлені скляні струни з різного скла-хрестоматійний спосіб оцінити їх ктр (коефіцієнт температурного розширення) – найважливіший параметр при роботі з гарячим склом.

що знадобилося для роботи. невеликий газовий пальник, пінцет, нетовстий дріт з нержавіючої сталі, шматочки скла, захисні окуляри.

до справи.

Перш за все слід пам’ятати про очевидні заходи безпеки при роботі з відкритим полум’ям. Заготовки і деякі інструменти також будуть нагріватися до і вище температури займання деревини-слід заздалегідь подумати як їх покласти на стіл і нічого не підпалити. Склодуви застеляють робочий шар листом пароніту або азбесту (не металу!) а гарячі довгі скельця кладуть на спеціальну підставку з нарочито обвугленого дерева або текстоліту. Для нечастих або зовсім разових експериментів можна покласти на стіл кілька керамічних плиток, цегли, плоский азбоцементний лист і т.п. Подбавши і про бортиках. Обов’язково мати поруч з пальником вогнегасник або хоча б відро води.

пальник.

Тут потрібно велике «м’яке» полум’я, зручно коли у ньому все таки присутні більш-менш виражені зони горіння. Якщо наявна пальник недостатньо потужна, можна об’єднати кілька, направивши їх факели назустріч один одному, робота з такою «американської» пальником ще зручніше. У роботі застосована невелика газова «паяльна лампа» накручується на стандартний балончик для туристичного обладнання (фото 2), балон заправлений пропаном з великого побутового.

Фото 2. Фабричний інжекторний пальник на туристському балоні.

державки (спиці).

У склодувному справі застосовуються досить часто-скляні (палички) або металеві.цікаво, що для скляних нерідко з користю задіюється звичайна головний біль – внутрішні напруги при нерівних ктр стекол – скло для тимчасової ручки-державки беруть з ктр свідомо сильно відмінним від скла заготовки, наприклад, кварцове і після охолодженні воно відвалюється самостійно.

Таким же властивістю володіє і нержавіюча сталь – в холодному (кімнатна температура) стані до гарячого розм’якшеного скла не липне, але варто залізці розігрітися і пристає як миленьке. Наприклад, великі нетовсті скляні заготовки в розігрітому до малинового світіння (добре видно при неяскравому освітленні) стані можна різати звичайними ножицями, але недовго, поки вони не нагрілися. Весь сталевий інструмент слід використовувати швидко і при необхідності періодично охолоджувати вмочуючи в воду.

Тут ми використовуємо спиці-державки – по дві одночасно. Для безперервного процесу мені знадобилося шість спиць — при цьому остання пара встигає охолонути і скло-готова струна від них відвалюється, можна використовувати для виготовлення наступної. Хороші державки-спиці зручно зробити зі зварювальних електродів «по нержавійці», збивши обмазку і відшліфувавши наждачним папером з невеликим зерном. Такі електроди в порівнянні зі звичайними дороги і часто продаються на вагу або зовсім поштучно, вони рівні, можна підібрати зручний діаметр, придбати малу кількість.

Очі слід захищати, принаймні просто від ймовірних осколків.

до справи.

Отже, розпалюємо пальник, натягуємо окуляри, включаємо витяжку. Шматочок скла-сировина для нашої майбутньої струни затискаю в губках зворотного пінцета і поступово розігріваю його в полум’ї для запобігання термоудару — на мить вмочаю в далеку, відносно холодну частину факела, потім знову і знову. Поступово стекляшку наближаю до середньої, найгарячішої частини факела і збільшую тривалість занурень. Прогрів припиняємо при появі в полум’ї характерного оранжевого хвоста – т. Зв. » содового світіння » — іони натрію випаровуються з поверхні скла говорять про те, що воно перейшло з кристалічного стану в аморфне і тепер скло можна гріти до будь-якої температури і з будь-якою швидкістю. Шматочок скла на фото не розриває при 3 … 5 маканнях, заготовки більше і товщі доводиться підігрівати довше і обережніше.

Грею переважно далеку від пінцета частина осколка до початку світіння, одночасно, другою рукою до світіння розігріваю і кінчик сталевої спиці (фото 3).

Фото 3. Розігрів заготовки і однієї зі спиць. Содове світіння-залишки скла на спиці.

Приліплюю скло до спиці і прибираю пінцет (фото 4, 5). Скло погано проводить тепло і якщо діяти швидко, воно ще не дісталося до пінцета не розігріло і не приліпило його. Проте він досить гарячий-класти губками на підставку.

Фото 4. Приліплюю скло до сталевої розігрітій спиці.

Фото 5. Поки скло і спиця гарячі, з’єднання надійно. Тримати його потрібно як мінімум близько полум’я.

Фото 6. Аналогічним чином розігріваю і приліплюють другу спицю.

Друга приліплена до скла спиця дозволяє діяти зручніше, сильно розігріти заготовку. При цьому скляшку слід безперервно обертати в полум’ї за державки інакше розм’якшене скло як і всі рідини стече на стіл. Одночасне їх обертання-основний склодувний навик.розм’якшений осколок листового скла звертаю в такий собі компактний грудочку (фото 7) і прогріваю його в гарячій частині полум’я до розплавлення в однорідну краплю скла (фото 8).

Фото 7. Згортання шматочка скла в грудку.

Фото 8. Розплавлення скла в краплю.

Розплавлену краплю скла вийнявши з полум’я розтягуємо за спиці (фото 9). Операція також вимагає деякого досвіду для отримання скляних струн потрібної товщини.

Фото 9. Розтягування краплі скла в струну.

Готову струну з прилиплими сталевими ручками-спицями кладемо остигати на плоску вогнетривку поверхню (фото 10). Хвилин через п’ять металеві спиці відвалюються від скла самостійно або при невеликому зусиллі. Залишки скла на кінцях спиць при необхідності можна збити молотком на сталевій плиті або сколоти плоскогубцями.

Фото 10. Остигаючі струни.

Фото 11. Готові скляні струни-заготовки для деталей фьюзинг-робіт.

Цікаво, що вельми схожими прийомами користуються і для отримання скляних ниток з кварцового скла в лабораторній практиці. Нитки товщиною в десятки мікрон використовуються для підвісів в надчутливих електроскопах і електрометрах, наприклад, для спостереження за космічними променями. разом.

Ми використовуємо скляні струни тільки як заготовки для своїх скляних робіт в техніці фьюзинг. Довгі струни без праці наколюються на потрібного розміру шматочки звичайними торцевими кусачками. Працювати зі струнами куди як складніше ніж з фарбою але воно того варте. Наприклад, наприклад.

Фото 13. Панно «лошадь белая» в зборі, перед спіканням.

розвиток прийому.

Уважний читач звичайно помітив-ряд деталей-струн на роботі вище не цілком прямі. Формування скляних струн, це додаткова можливість. Може бути як «за шаблоном», при необхідності в однакових елементах, так і довільної, вручну, в інших випадках.

Фото 15. Двонаправлена крива зі скляної струни. Формування на шаблоні-двох закріплених жерстяних банках. Середній шматочок кривої-майбутня деталь гриви конячки.

Фото 16. Панно з гранатом. Використовуються в тому числі і деталі – скляні, сформовані вручну криві з струн.

Недовге відео з виготовлення склодувом фігурки зі скла, серед інших, можна побачити і прийоми схожі на описані вище.

Babay mazay, грудень, 2021 р.