Колір в оформленні художнього твору

3-5-2021

За даними вчених людське око здатний розрізняти до семи мільйонів різних відтінків кольору. Також хочемо вам порекомендувати Багетная мастерская, вони вам допоможуть з оформленням художніх творів. У порівнянні з такою кількістю найширша гама кольорів картону для паспарту nielsenbainbridge («нільсенбейнбридж»), представлена на українькому ринку компанією baget-artrama, може здатися бідною!

Але якщо серйозно, то гамма кольорів нашого картону для паспарту достатня для самого вишуканого підбору. Однак багато наших клієнтів-оформлювачі з незавидною постійністю день за днем використовують одні і ті ж відтінки сірого, темно-зеленого і коричневого паспарту. Або застосовують для оформлення відтінки тільки одного кольору-основного кольору оформляється картини. Якщо на картині зелений ліс, багет і паспарту будуть зеленими, якщо синє море – синіми. Таке застосування кольору робить оформлення або оптично незбалансованим, або просто нудним, і тому — непереконливим для замовника.

Втім, наших колег-оформлювачів можна зрозуміти-не маючи необхідних знань і досвіду, вони бояться помилитися і вибирають «безпечні» варіанти. Тим часом вміння користуватися кольором-це ключовий навик, необхідний дизайнеру–оформлювачу для забезпечення успішних продажів в багетній майстерні або галереї. Мистецтво художнього оформлення в Україні надалі буде розвиватися по шляху вдосконалення колірного підбору, адже за минулі роки клієнти багетних майстерень вже довели, що здатні по достоїнству оцінити виразність і багатство колірних рішень в оформленні зображень.

Психологами доведено: перше враження від художнього оформлення з використанням паспарту складається на основі колористичної композиції, яку складають колорит оформленого зображення, кольору паспарту і колір багетної рами.колірна гамма зберігається в пам’яті набагато довше, ніж деталі або пропорції. Навіть у випадках, коли робота вимагає лаконічного скупого оформлення, не втрачайте свій шанс, працюйте з кольором: правильний підбір кольорової гами оформлення змусить кольору зображення світитися, немов виливаючись в навколишній інтер’єр, і навіть один-єдиний колірний акцент в оформленні може зробити вашу роботу виразною і запам’ятовується.

Ми не претендуємо на те, щоб дати вам в руки підручник з «кольорознавства», але хотіли б познайомити вас з деякими термінами і поняттями теорії кольору, а також дати деякі поради з оформлення і звернути вашу увагу на «підказки», які можуть міститися в колірній гамі оформлюваної роботи.

Кожен колір займає певне положення на стандартному колірному колі, який являє собою безперервність колірних переходів. Сектори кола пофарбовані в різні колірні тони, розміщені в порядку розташування спектральних кольорів.

Первинні (основні) кольори-це червоний, жовтий і синій. Первинними вони називаються тому, що шляхом їх змішування можна отримати всі інші кольори спектра колірного кола, а шляхом їх змішування з додаванням чорного і білого кольорів – всі видимі людиною відтінки кольору. При цьому первинні кольори неможливо отримати в результаті змішування інших кольорів.

Вторинні (складові) кольору виходять шляхом попарного змішування первинних кольорів: помаранчевий, зелений і фіолетовий.

Третинні кольори виходять шляхом попарного змішування первинного і вторинного кольорів в рівних частках.

Хроматичні кольори. Всі кольори, крім білого, чорного і сірого.

Ахроматичні кольори. Чорний, сірий і білий кольори носять назву ахроматичних (в буквальному перекладі з грецької – безбарвних). Вони відносяться також до нейтральної колірній гамі. Це означає, що вони можуть бути використані дизайнером-оформлювачем в роботі з мінімальним ризиком порушення колірного балансу художнього оформлення.

Ахроматична (або тонова) шкала. Шкала сірого кольору (від 100% чорного до 100% білого) – називається ахроматичною (безбарвною) або тоновою шкалою.

Теплі і холодні кольори. Кольори діляться на теплі і холодні. У складі теплих фарб більше жовтого і червоного, в складі холодних велика концентрація синього (до холодних кольорів відносяться фіолетовий, блакитний і деякі відтінки зеленого).

Чорний і білий кольори-це відтінки одного кольору: сірого, який виходить шляхом змішування чорного і білого кольорів. У цьому сенсі 100% білий колір-це сірий колір, в якому складова чорного дорівнює нулю,а 100% чорний-це сірий без додавання білого.

Додаткові (або компліментарні) кольору. Кольори, розташовані навпроти один одного на колірному колі.

Суміжні додаткові кольори. Кольори, розташовані в кутах підстави рівнобедреного трикутника, вписаного в колірний круг. Кольори є суміжними додатковими (або суміжними компліментарними) для кольору, представленого в сегменті кола, на який вказує довжина цього трикутника.

Кольори діади. Два кольори, що знаходяться через один сегмент один від одного на колірному колі. Приклад: червоний і помаранчевий.

Кольори тріади. Вершини рівностороннього трикутника вказують на три сегменти колірного кола, кольори на яких рівновіддалені один від одного. Ці кольори називаються квітами тріади. (приклад самої контрастною, яскравою тріади-первинні кольори: червоний, жовтий і синій.)

Кольори тетради. Кольори тих сегментів, на які вказують кути вписаних в коло прямокутника і квадрата, називаються квітами тетради. Тетради — це поєднання кольорів чотирьох сегментів, рівновіддалених (квадратна «тетрада») або практично рівновіддалених (прямокутна «тетрада») на колірному колі.

Головним завданням для дизайнера-оформлювача при виборі колірної концепції оформлення є ідентифікація ключового кольору на оформлюваної роботі з подальшим вибором кольору основного паспарту. Існує кілька стандартних способів вирішення цього завдання. Один з них, часто використовуваний дизайнерами-оформлювачами в сша-ідентифікація ключового кольору як другого за значенням (по яскравості, по займаній на зображенні площі) на оформлюваної роботі.

Поради дизайнерам-оформлювачам:

Контрастні поєднання. Колірні поєднання двох додаткових кольорів; кольори з його суміжними додатковими, тріадних, а також тетрадних кольорів є контрастними. Особливо яскравими і ефектними є колірні композиції з використанням поєднань спектральних кольорів. Сполучення м’якше виходять із застосуванням відтінків тих же самих кольорів.

Поєднання додаткових кольорів. Використані в поєднанні один з одним, додаткові кольори взаємно посилюються, здаються більш інтенсивними і насиченими. Особливо ефективним є контраст поєднання первинного кольору і додаткового до нього вторинного. (приклад: поєднання червоного і зеленого.) використання таких поєднань можливо. Воно може бути дуже виразно, особливо при оформленні кольорових, яскравих робіт,але вимагає особливого вміння від дизайнера-оформлювача.взагалі, поєднання додаткових кольорів, навіть у формі відтінків-завжди досить контрастне. Ми рекомендуємо використовувати додаткові кольори як акценти в дизайні паспарту-вони можуть бути кольором нижнього паспарту або кольором пофарбованого зрізу.

Поєднання кольору з суміжними додатковими кольорами. Колористичні схеми з використанням суміжних додаткових кольорів-досить контрастні. Необхідно зауважити, правда, що в порівнянні з поєднаннями додаткових кольорів в таких поєднаннях колірний контраст трохи згладжується.

Поєднання кольорів тріади. Потрібно сказати, що успішне використання одночасно трьох кольорів тріади в одному оформленні – рідкість. Навіть якщо кольори тріади присутні на оформляється роботі, і їх використання здасться вам можливим,досягти оптимального результату буде досить складно. Таке оформлення ризикує виявитися перенасиченим колірними контрастами, незбалансованим.

Поєднання кольорів тетради. Колористичні схеми з використанням зошитів досить контрастні. Дивлячись на колірний круг, неважко помітити, що в зошитах поєднуються кольори, які є попарно додатковими. Контрастність однієї з пар при цьому гаситься контрастністю інший, але все ж використання тетрад зажадає від оформлювача досить витонченого почуття колірного балансу.у той же час успішне використання кольорів тетради зробить оформлення багатим за кольором, насиченим кольоровими акцентами

Застосування контрастних поєднань вимагає від оформлювача особливого вміння і такту. Тут важливо не» переборщити», необхідно майстерно збалансувати кольори. Але все ж, якщо колірна композиція, що складається з квітів самого зображення, квітів паспарту і кольору багета виходить досить гармонійною, але при цьому здається вам надто яскравою-немає необхідності обов’язково замінювати яскравіКольори паспарту приглушеними. Можна «розбавити» таку композицію, додавши до неї ахроматичні кольори – білий, сірий або чорний, або кремовий колір, якийв художньому оформленні теж часто використовується як нейтральний.

Крім названих вище типів колірних поєднань, можливі змішані варіанти. Припустимо, оформлення в основному будується на відтінках одного кольору, а акценти вибираються контрастні, з протилежного боку колірного кола.

Гармонійні поєднання. Іншим принципом підбору колірних поєднань є принцип гармонійних поєднань.